|
TASDIQLANGAN
O‘zbekiston Respublikasi
Qurilish vaziri
o’rinbosarining buyrug’i bilan
2021 yil 26.11. “23“-son
|
.
Mahalliy (Lokal) normativ hujjat
______________________________________________________________________
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI QURILISH VAZIRLIGI HUZURIDAGI QURILISH SOHASIDA NAZORAT BO’YICHA INSPEKSIYANING KORRUPSIYAGA QARSHI KURASHISH SIYOSATI
________________________________________________________________________
Xujjat kodi
Nusxa №
Nashr
Toshkent 2021 y.
MUNDARIJA
Mundarija. 1
- Maqsad. 2
- Atamalar va ta’riflar 2
- Korrupsiyaga qarshi kurashish bo’yicha ishlarning asosiy tamoyillari 4
- Qo’llash sohasi va shaxslar doirasi 5
- Korrupsiya xavfi mavjud bo’lgan faoliyatning asosiy yo’nalishlari З
- Mansabdor shaxslarning funktsional xususiyatlarini mustahkamlash. .
- Xodimarning majburiyatlari 9
- Sovg’alar va vakillik xarajatlari .
- Hamkorlar va kontragentlar bilan ishlash. .2
- Manfaatlar to’qnashuvini bartaraf qilish. .3
- Javobgarlik . .4
- Ichki nazorat va audit ……… ………………………………………..…………………….………4
13.Organlar bilan o’zaro aloqalar 5
- Korrupsiyaga qarshi kurashish siyosatiga o’zgartishlar kiritish tartibi…… .………..………….16
1. Maqsad
- Korrupsiyaga qarshi kurashish siyosati O’zbekiston Respublikasi qurilish vazirligi huzuridagi qurilish sohasida nazorat bo’yicha Inspeksiya (keyingi o’rinlarda Inspeksiya deb yuritiladi) faoliyatida korrupsiyaning oldini olishga qaratilgan o’zaro bog’liq prinsiplar, tartib-qoidalar va aniq chora-tadbirlar kompleksidir.
1.2.Korrupsiyaga qarshi kurashish siyosati (bundan buyon matnda korrupsiyaga qarshi kurash siyosati deb yuritiladi):
1.2.1. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi;
1.2.2. O’zbekiston Respublikasining 2017 yil 3 yanvardagi “Korrupsiyaga qarshi kurashish to’g’risida” gi Qonuni;
1.2.3. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 2 fevraldagi PQ 2752-sonli “Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonunining qoidalarini amalga oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” gi Qarori;
1.2.4. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019 yil 27 maydagi PF 5729-son O‘zbekiston Respublikasida korrupsiyaga qarshi kurashish tizimini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida ” gi Farmoniga 1-ilovasi 2019-2020 yillarga mo’ljallangan korrupsiyaga qarshi kurashish Davlat dasturi.
1.2.5. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2021 yil 6 iyuldagi “Korrupsiyaga qarshi murosasiz munosabatda bo‘lish muhitini yaratish, davlat va jamiyat boshqaruvida korrupsiyaviy omillarni keskin kamaytirish va bunda jamoatchilik ishtirokini kengaytirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” gi Farmoni;
1.3. Korrupsiyaga qarshi kurash siyosatining maqsadi inspeksiyada korrupsiyaning oldini olish bo’yicha ishlarni tashkil etishga yagona yondashuvni shakllantirishdan iborat.
1.4. Inspeksiyaning quyi tashkilotlari mazkur siyosatni o’z faoliyatining o’ziga xos xususiyatlarini hisobga olgan holda qabul qilishi, korrupsiyaga qarshi kurashishning o’ziga xos mexanizmlari, tajriba va mavjud resurslar darajasiga asoslangan holda ishlab chiqishi va joriy etishi lozim.
1.5. Inspeksiyada poraxo’rlik yoki korrupsiyaning murosasizlik tamoyillariga amal qilinadi, uning doirasida xodimlar har qanday biznes aloqalarida va biznes munosabatlarini qurishda professional, adolatli va axloqiy tarzda harakat qilish, shuningdek, korrupsiyaga qarshi kurashishning samarali mexanizmlarini joriy etish va amalga oshirish niyatida.
1.6. Korrupsiyaga qarshi kurash siyosatining vazifalari quyidagilardan iborat:
1.6.1. Inspeksiya faoliyatini korrupsiyaga qarshi qonun hujjatlari talablariga muvofiqligini ta’minlash;
1.6.2. Inspeksiya va uning xodimlarini korrupsiya faoliyatiga jalb qilish xavfini kamaytirish;
1.6.3. Inspeksiyada korrupsiyaning oldini olish bo’yicha ishlarni tashkil etishga yagona yondashuvni shakllantirish;
1.6.4. Inspeksiya xodimlarining korruptsion xatti-harakatlarga nisbatan murosasizlikni shakllantirish.
1.6.5. Inspeksiya mansabdor shaxslarining korrupsiyaga qarshi kurash siyosatini amalga oshirish uchun mas’ul bo’lgan vakolatlari va mustaqilligini aniqlash;
1.6.6. korrupsiyaga qarshi kurash siyosati talablariga rioya qilmaslik uchun xodimlarning mas’uliyatini mustahkamlash.
- Atamalar va ta’riflar
2.1. Ushbu Korrupsiyaga qarshi kurash siyosati uchun quyidagi atamalar va ta’riflar qo’llaniladi:
korrupsiyaga qarshi kurash siyosati-Inspeksiya faoliyatida korrupsiyaning oldini olishga qaratilgan o’zaro bog’liq prinsiplar, tartib-qoidalar va aniq chora-tadbirlar kompleksini belgilangan tartibda tasdiqlagan hujjat;
affillangan shaxslar-Inspeksiya faoliyatiga ta’sir ko’rsatadigan jismoniy va yuridik shaxslar;
korrupsiyaga qarshi xizmat-inspeksiya komplaens xizmati;
pora –inspeksiya mansabdor shaxsining shaxsan yoki vositachi orqali pul, qimmatli qog‘ozlar, boshqa mol-mulk olishi yoxud qonunga xilof ravishda mulkiy tusdagi xizmatlar ko‘rsatish, boshqa mulkiy huquqlarni berish tarzida harakatlar (harakatsizlik) sodir etishi. Agar bunday harakatlar (harakatsizlik) mansabdor shaxsning mansab vakolatlariga kiritilgan bo’lsa yoki u o’z mansabdorligiga ko’ra bunday harakatlarga (harakatsizlik) hissa qo’shishi mumkin bo’lsa, pora beruvchining yoki uning vakili bo’lgan shaxslarning foydasiga, shuningdek xizmatdagi umumiy homiylik yoki rozilik uchun pora pul yoki har qanday boshqa taklif, va’da yoki qimmatbaho yoki manfaatli sovg’ani o’z ichiga olishi mumkin. Bu katta ish bo’lishi shart emas. Pora rag’batlantirish dasturlari, ma’lum bonuslar yoki davlat yetkazib beruvchilariga ortiqcha to’lovlar bo’lishi mumkin. U ma’lumot uzatish (insayderlik), maslahat yoki tranzaksiyani bajarishda yordam berish kabi nomoddiy imtiyozlarni o’z ichiga olishi mumkin.
manfaatlar to’qnashuvi-xodimning (Inspeksiya vakilining) shaxsiy manfaatdorligi (bevosita yoki bilvosita) uning mehnat (lavozim) vazifalarini to’g’ri bajarilishiga ta’sir qilishi yoki ta’sir qilishi mumkin bo’lgan va xodimning shaxsiy qiziqishi va Inspeksiyaning huquqlari va qonuniy manfaatlari o’rtasida ziddiyat yuzaga kelishi mumkin bo’lgan vaziyat, bu esa huquq va qonuniy manfaatlarga, mol-mulkka va (yoki) Inspeksiyaning ish obro’siga zarar etkazishi mumkin;
kontragent-Inspeksiya shartnoma munosabatlariga kiradigan har qanday yuridik yoki jismoniy shaxs (shu jumladan chet ellik), ushbu siyosatda uchinchi tomon Inspeksiya faoliyati davomida aloqada bo’lgan har qanday shaxs yoki tashkilot degan ma’noni anglatadi. Bunga haqiqiy va potentsial mijozlar, etkazib beruvchilar, distribyutorlar, sheriklar, agentlar va vositachilar, maslahatchilar, maslahatchilar, davlat va jamoat tashkilotlari, shu jumladan ularning maslahatchilari, vakillari, amaldorlar, siyosatchilar va siyosiy partiyalar kiradi, bundan mehnat munosabatlari mustasno;
korrupsiya-o’z xizmat mavqeini suiste’mol qilish, pora berish, pora olish, vakolatlarni suiiste’mol qilish, tijorat pora berish yoki boshqa noqonuniy foydalanish Inspeksiya va davlatning qonuniy manfaatlariga zid ravishda pul, qadriyatlar, boshqa mol-mulk yoki mulkiy xarakterdagi xizmatlar, o’zlari uchun yoki uchinchi shaxslar uchun boshqa mulkiy huquqlar shaklida foyda olish yoki ushbu shaxsga boshqa jismoniy shaxslar tomonidan bunday imtiyozni qonunga xilof ravishda taqdim etish. Korrupsiya, shuningdek, yuridik shaxs nomidan yoki manfaati uchun harakatlarni amalga oshirishdir;
xodimning (Inspeksiya vakilining) shaxsiy manfaati – xodimning (Inspeksiya vakilining) pul, qimmatbaho buyumlar, boshqa mol-mulk yoki xizmatlar ko’rinishida daromad olish imkoniyati bilan bog’liq bo’lgan manfaati, o’zining mehnat (xizmat) majburiyatlarini bajarishda yoki uchinchi shaxslar uchun mulkiy xususiyatga ega bo’lgan boshqa mulkiy huquqlar;
korrupsiyani ogohlantirish– inspeksiyaning korporativ madaniyat elementlarini, tashkilotning mahalliy normativ hujjatlari bilan tartibga solinadigan tashkiliy tuzilmani, qoidalar va tartiblarni joriy etishga, korrupsiyaga oid huquqbuzarliklarning oldini olishni ta’minlashga, shu jumladan korrupsiya sabablarini aniqlash va keyinchalik bartaraf etishga qaratilgan faoliyati;
lavozim majburiyatlari – xodim tomonidan amalga oshiriladigan har qanday faoliyat, tadbirkorlik bilan bog’liq har qanday harakatlar, Inspeksiya tomonidan yoki uning topshirig’iga binoan davlat organlari bilan o’zaro munosabatlar. Bunday majburiyatlar shaxs tomonidan “noto’g’ri” bajarilgan bo’lib, agar bajarilish o’zidan kutilgan tartibni buzgan bo’lsa, amaldagi halollik, xolislik yoki ushbu shaxs egallab turgan mas’uliyatli lavozim talablariga muvofiq.
shaxsiy manfaat – inspeksiya xodimi va uning yaqin qarindoshlari, turmush o’rtog’i, xotini, farzandlikka oluvchining nomoddiy nafaqalar va boshqa nomoddiy nafaqalar olishdan olingan manfaatlari. Rag’batlantirish va qadrlash shaxsiy daromad emas.
moddiy manfaat – O‘zbekiston Respublikasining soliq qonunchiligiga muvofiq daromad sifatida hisoblanishi va belgilanishi mumkin bo‘lgan pul yoki natura shaklidagi iqtisodiy foyda.
- Korrupsiyaga qarshi kurashning asosiy tamoyillari
3.1. Inspeksiyaning korrupsiyaga qarshi siyosati quyidagi asosiy tamoyillarga asoslanadi:
3.1.1. Inspeksiyaning korrupsiyaga qarshi kurash siyosatining amaldagi qonun hujjatlariga va umume’tirof etilgan huquq normalariga muvofiqligi prinsipi – amalga oshirilayotgan korrupsiyaga qarshi kurash chora-tadbirlarining O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi, korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risidagi qonun hujjatlari va boshqa normativ-huquqiy hujjatlarga muvofiqligi.
3.1.2. Rahbariyatning shaxsiy namunasi tamoyili inspeksiya rahbariyatining korrupsiyaga toqat qilmaslik madaniyatini tarbiyalash va korrupsiyaning oldini olish bo‘yicha ichki tizimni yaratishda muhim o‘rin tutadi.
3.1.3. Xodimlarni jalb qilish tamoyili Inspeksiya xodimlarining korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risidagi qonun hujjatlari qoidalaridan xabardor bo‘lishi hamda korrupsiyaga qarshi kurash standartlari va tartiblarini shakllantirish va amalga oshirishda faol ishtirok etishidan iborat.
3.1.4. Korrupsiyaga qarshi kurash tartib-taomillarining korrupsiya xavfiga mutanosibligi prinsipi – Inspeksiya, uning rahbari va xodimlarining korrupsiya faoliyatiga jalb etilishi ehtimolini kamaytirish bo‘yicha kompleks chora-tadbirlarni ishlab chiqish va amalga oshirish korrupsiya holatlarini hisobga olgan holda amalga oshiriladi. Inspeksiya faoliyatida mavjud risklar.
3.1.5. Korrupsiyaga qarshi kurashish tartib-taomillari samaradorligi prinsipi Inspeksiyada korrupsiyaga qarshi kurash chora-tadbirlarini amalga oshirishdan iborat bo‘lib, ular kam xarajatli, amalga oshirish qulayligini ta’minlaydigan va salmoqli natijalar beradi.
3.1.6. Javobgarlik va jazoning muqarrarligi printsipi – inspeksiya boshlig’i va xodimlari mehnat vazifalarini bajarish bilan bog’liq holda korrupsiyaga oid huquqbuzarliklarni sodir etgan taqdirda, egallab turgan lavozimidan, ish stajidan va boshqa shartlardan qat’i nazar, jazoning muqarrarligi, shuningdek, inspeksiya rahbarining korrupsiyaga qarshi kurash siyosatini amalga oshirish uchun shaxsiy javobgarligi.
3.1.7. Xo‘jalik va boshqa faoliyatda ochiqlik tamoyili pudratchilarni, hamkorlarni va jamoatchilikni Inspeksiya tomonidan qabul qilingan korrupsiyaga qarshi kurash standartlari va tartiblari to‘g‘risida xabardor qilishdan iborat.
3.1.8. Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha amalga oshirilayotgan ko‘rsatmalar va tartib-qoidalarning samaradorligini muntazam nazorat qilish, shuningdek, ularning bajarilishi ustidan nazoratni doimiy nazorat qilish va muntazam monitoring qilish tamoyili hisoblanadi.
- Korrupsiyaga qarshi siyosatning ko’lami va uning ta’siri ostida bo’lgan shaxslar doirasi
4.1. Qo’llash sohasi – “Qurilish sohasida nazorat”.
O‘zbekiston Respublikasi Qurilish sohasida nazorat bo‘yicha inspeksiyaning boshlig‘i, shuningdek uning o‘rinbosarlari va xodimlari, egallab turgan lavozimi va bajaradigan funksiyalaridan qat’i nazar (shtat va shtatdan tashqari, doimiy va vaqtinchalik), maslahatchilar, pudratchilar, o’quv xodimlari, ishga yuborilgan ishchilar yoki Inspeksiya yoki ularning xodimlari bilan bog’liq bo’lgan boshqa shaxslar, ularning joylashgan joyidan qat’i nazar (ular ushbu Siyosatda birgalikda ishchilar deb ataladi).
4.2. Ushbu Siyosat Inspeksiya mansabdor shaxslarining korrupsiyaga qarshi kurash tamoyillariga rioya qilish va saqlash bo‘yicha mas’uliyatini belgilaydi. Unda, shuningdek, Inspeksiya xodimlari uchun poraxo‘rlik va korrupsiya muammosini qanday aniqlash va bunday hollarda qanday harakat qilish kerakligi haqida ma’lumotlar mavjud.
4.3. Korrupsiyaga qarshi kurash siyosati xodimlar o‘rtasida har qanday poraxo‘rlik urinishlarini, korrupsiyaning boshqa ko‘rinishdagi namoyon bo‘lishini qat’iyan man etadi hamda xodimlar o‘rtasida mas’uliyat va vijdonlilikni oshirishga qaratilgan.
4.4. Inspeksiyaning korrupsiya sxemalariga aloqadorligi aniqlansa, unga nisbatan fuqarolik va jinoiy da’volar qo’llanilishi va jarimalar, shu jumladan cheksiz jarimalar qo’llanilishi mumkin, bu uning obro’siga putur etkazishni anglatadi. Korrupsiyaga aloqador bo’lgan aniq mansabdor shaxslar fuqarolik va jinoiy javobgarlikka tortilishi mumkin, bu bilan bog’liq holda Inspeksiya xodimlari korrupsiyaga qarshi kurash tamoyillariga rioya qilish bo’yicha o’zlarining yuridik-huquqiy majburiyatlariga juda jiddiy yondashadilar.
- Korrupsiya xavfi yuzaga kelishi mumkin bo’lgan Inspeksiyaning asosiy faoliyati
5.1. Korrupsiyaning quyidagi sohalarda namoyon bo’lishi mumkin:
Nazorat ostidagi tashkilotlar, korxonalar vakillari, davlat amaldorlari bilan aloqalar. O‘zbekiston Respublikasi qonunchiligiga ko‘ra, byurokratik tartib-taomillarni yengillashtirish yoki tezlashtirish maqsadida mansabdor shaxslarga pul mablag‘lari va to‘lovlar olish pora va jinoyat hisoblanadi.
qurilish nazorati sohasida;
5.2. Inspeksiyada korrupsiyaning oldini olish va unga qarshi kurashish chora-tadbirlari:
Xodimlarning odob-axloq kodeksida pora berish taqiqlash;
O‘zbekiston Respublikasining korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi barcha qonunchilik normalari va talablariga rioya etish;
Joriy faoliyat jarayonida faoliyat va jarayonlarni olib borishda shaffoflikni ta’minlash, mansabdor shaxslar o‘rtasida mas’uliyat sohalarini belgilash bo‘yicha jarayonlar, me’yoriy hujjatlar va standartlar qabul qilish;
o‘zbek va rus tillarida qabul qilingan ushbu Korrupsiyaga qarshi kurash siyosatini qabul qilish va Inspeksiyaning barcha xodimlariga yetkazish;
korrupsiya faktlari to‘g‘risida o‘zbek va rus tillarida xabar berish tartibi Inspeksiyaning barcha xodimlari e’tiboriga yetkazilib, ularga poraxo‘rlik va korrupsiya holatlari to‘g‘risida qanday ma’lumot berish mumkinligi tushuntirish, bunda Inspeksiya rahbariyati tomonidan korrupsiyaga chek qo‘yishni ta’minlaydi va o‘z zimmasiga oladi;
Inspeksiyada mazkur siyosatga rioya etilishi uchun mas’ul bo‘lgan Korrupsiyaga qarshi kurashish xizmati tarkibi tuziladi va vazifalari belgilanadi. Barcha savollar yoki xabarlar ushbu mas’ul shaxslarga har qanday aloqa vositalari orqali yuborilishi mumkin bo’ladi.
mazkur Siyosatning yo‘nalishlariga muvofiq korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi Maqsadlar, ularni amalga oshirish muddatlari va ularni amalga oshirish uchun mas’ul shaxslar belgilab qo‘yiladi;
Inspeksiya tomonidan ularning xabarlari, faktlarga shubhalari, korrupsiya holatlari haqidagi maxfiy ma’lumotlarni rag’batlantiradi;
Siyosat faktlarni xabar qilgan xodimlarga bosim o’tkazishni, repressiv usullarni qo’llashni yoki ularning korrupsiyaga shubhalari yoki ularga qulay shart-sharoitlarni qat’iyan man etadi.
Inspeksiya Korrupsiyaga qarshi kurashni boshqarish tizimi talablarini bajarish, uni doimiy ravishda takomillashtirish choralarini ko’rish majburiyatini oladi;
Komplayens xizmatiga (Korrupsiyaga qarshi kurashish xizmati) ushbu Siyosatni quyi tashkilotlarga, kontragentlarga, Inspeksiya bilan ishlovchi hamkorlarga tarqatish va qo‘llash, inspeksiya va hamkorlar o‘rtasidagi odob-axloq qoidalariga rioya qilish, shaffoflik va munosabatlarni rivojlantirish ustidan nazoratni amalga oshirish, shu jumladan, Inspeksiyaning barcha hamkorlar (etkazib beruvchilar, pudratchilar va boshqalar) bilan tuzgan shartnomalarida korrupsiyaga oid bandlar.
Xodimlar bo‘limiga Inspeksiyaga ishga joylashish uchun murojaat qilgan barcha xodimlarga yuqorida ko‘rsatilgan tartib, hujjatlar va harakatlar to‘g‘risida xabardor qilinishini ta’minlash hamda ushbu ma’lumotlar ularning e’tiboriga havola etilishi to‘g‘risida tilxat bilan imzo chekib topshiriladi.
- Korrupsiyaga oid huquqbuzarliklarning oldini olish va korrupsiyaga qarshi kurashish uchun mas’ul bo’lgan mansabdor shaxslar/boshqaruv organlarining funksional imkoniyatlarini birlashtirish.
6.1. Inspeksiya boshlig’i:
korrupsiyaga qarshi kurash siyosatining asosiy strategik yo‘nalishlarini belgilaydi;
Inspeksiyaning ichki hujjatini – korrupsiyaga qarshi siyosatni tasdiqlaydi;
korrupsiyaga qarshi siyosatni amalga oshirish va qo’llash natijalarini nazorat qiladi;
boshqaruv jarayonlari inspeksiyasida tashkilotning asosiy tamoyillari va yondashuvlarini belgilaydi;
korrupsiya risklari va oldini olish sohasidagi ichki nazorat va korrupsiyaga qarshi kurash ishlarini olib boradi;
yuqoridagi tamoyil va yondashuvlarni amalga oshirish, ular ustidan umumiy nazoratni amalga oshiradi.
6.2. Inspeksiyada korrupsiyaning oldini olishga qaratilgan barcha tadbirlarni tashkil etish Korrupsiyaga qarshi kurashish xizmati rahbariga yuklatiladi. Har yili inspeksiya boshlig‘iga korrupsiyaga qarshi kurash siyosatiga rioya etilishi to‘g‘risidagi hisobot taqdim etilishini ta’minlaydi.
6.3. Korrupsiyaga qarshi kurashish xizmati rahbari qo‘yilgan talablarni bajarish va Korrupsiyaga qarshi kurashish boshqaruv tizimini doimiy ravishda takomillashtirish, uning samarali faoliyat yuritishi uchun zarur resurslarni yo‘naltirish majburiyatini oladi.
6.4. Korrupsiyaga qarshi kurashish xizmatining asosiy vazifalari va vakolatlari:
Inspeksiyada korrupsiyaning oldini olish yuzasidan qarorlar qabul qilish uchun tavsiyalar tayyorlash;
Inspeksiyada korrupsiya xavfini yuzaga keltiruvchi sabablar va shart-sharoitlarni bartaraf etishga qaratilgan takliflar tayyorlash;
korrupsiyaning oldini olishga qaratilgan chora-tadbirlarni amalga oshirishga qaratilgan mahalliy normativ-huquqiy hujjatlar loyihalarini ishlab chiqish va inspeksiya rahbariga tasdiqlash uchun kiritish;
xodimlar tomonidan sodir etilgan korrupsiyaga oid huquqbuzarliklarni aniqlashga qaratilgan tadbirlarni nazorat qilish;
korrupsiya xavfini baholashni tashkil etish;
xodimlarni korrupsiyaga oid huquqbuzarlikga sodir etishga ko’ndirish holatlari to’g’risidagi hisobotlarni qabul qilish va ko’rib chiqish;
boshqa tashkilot manfaatlarini ko‘zlab yoki uning nomidan korrupsiyaga oid huquqbuzarliklar, shuningdek, Inspeksiya xodimlari yoki boshqa shaxslar tomonidan korrupsiyaga oid huquqbuzarliklar sodir etish holatlari;
manfaatlar to’qnashuvi to’g’risidagi hisobotlarni ko’rib chiqish bo’yicha ishlarni tashkil etish;
nazorat organlarining vakolatli vakillariga yordam ko’rsatish va huquqni muhofaza qiluvchi organlar korrupsiyaga qarshi kurashish sohasida inspeksiyasi faoliyatini tekshirishni amalga oshirish;
huquqni muhofaza qiluvchi organlarning vakolatli vakillariga korrupsiyaga oid huquqbuzarliklar va jinoyatlarga chek qo‘yish yoki tergov qilish, shu jumladan tezkor-qidiruv tadbirlarini o‘tkazishda yordam ko‘rsatish;
Inspeksiya tomonidan korrupsiyaning oldini olish va unga qarshi kurashish bo‘yicha tadbirlarni tashkil etish va xodimlarga individual maslahatlar berish;
har yili korrupsiyaning oldini olish natijalarini baholash va Inspeksiya rahbariga tegishli hisobot materiallarini tayyorlash;
korrupsiyaga qarshi kurashish va uning oldini olish sohasidagi hujjatlarni ishlab chiqadi va O‘zbekiston Respublikasining korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risidagi qonun hujjatlariga kiritilgan o‘zgartishlar munosabati bilan hujjatlarni yangilash tashabbusi bilan chiqadi;
Inspeksiyaning ichki lokal hujjatlariga muvofiq boshqa majburiyatlarni oladi.
6.5. Korrupsiyaning mumkin bo’lgan faktlari to’g’risidagi ma’lumotlarni ko’rib chiqish va tekshirish.
Korrupsiyaga qarshi kurashish xizmati korxona xodimlaridan, hamkorlardan, kontragentlardan va boshqa (jismoniy va yuridik shaxslar) mumkin bo’lgan korrupsiya holatlari to’g’risidagi arizalarni arizachilar bilan interaktiv aloqa kanali, telefon orqali, shuningdek pochta orqali va shaxsan qabul qiladi.
Inspeksiya korrupsiyaning mumkin bo’lgan faktlari to’g’risidagi ma’lumotlarni tekshirish, agar ular tasdiqlangan bo’lsa, ularning oqibatlarini va ularga yordam beradigan sabablarni bartaraf etish (minimallashtirish) bo’yicha samarali chora-tadbirlar kompleksini yaratishga intiladi.
- Korrupsiyaning oldini olish bilan bog’liq xodimlarning majburiyatlari
7.1. Inspeksiya boshlig‘i va xodimlar mehnat shartnomasida o‘zlariga yuklangan mehnat vazifalarini bajarishi munosabati bilan Inspeksiyadagi lavozimi va ish stajidan qat’i nazar:
ushbu Korrupsiyaga qarshi siyosat qoidalariga amal qilish hamda uning tamoyillari va talablariga qat’iy rioya etish;
korrupsiyaga qarshi kurashni boshqarish tizimining barcha talablariga to’liq rioya qilish;
inspeksiya manfaatlarini ko‘zlab yoki uning topshirig‘i bilan korrupsiyaga oid huquqbuzarliklarni sodir etishdan va (yoki) sodir etishda qatnashishdan bosh tortish;
boshqalar tomonidan Inspeksiya manfaatlarini ko‘zlab yoki uning nomidan korrupsiyaga oid huquqbuzarlikni sodir etishga tayyorlik yoki uni sodir etishda ishtirok etish sifatida talqin qilinishi mumkin bo‘lgan xatti-harakatlardan tiyilish;
xodimni korrupsiyaga oid huquqbuzarliklarni sodir etishga ko’ndirish holatlari to’g’risida bevosita rahbarga, korrupsiyaga qarshi kurash siyosatini amalga oshirish uchun mas’ul shaxsga va (yoki) Inspeksiya boshlig’iga darhol xabar berish;
boshqa xodimlar tomonidan korrupsiyaga oid huquqbuzarliklar sodir etilganligi to’g’risida xodimga ma’lum bo’lgan ma’lumotlar to’g’risida bevosita rahbarga, korrupsiyaga qarshi kurash siyosatini amalga oshirish uchun mas’ul shaxsga va (yoki) Inspeksiya rahbariga darhol xabar berish;
bevosita rahbarga yoki korrupsiyaga qarshi siyosatni amalga oshirish uchun mas’ul shaxsga manfaatlar to’qnashuvi yoki yuzaga kelgan, xodim taraflardan biri bo’lgan manfaatlar to’qnashuvi yuzaga kelishi mumkinligi to’g’risida xabardor qilish;
davlat mansabdor shaxslariga to‘lovlar – boshqa jismoniy yoki yuridik shaxs orqali davlat mansabdor shaxsiga yoki davlat mansabdor shaxsining oila a’zolariga bevosita yoki bilvosita moliyaviy yoki boshqa imtiyozlar bermasligi, taklif qilmasligi yoki va’da qilmasligi kerak. davlat mansabdor shaxsi o’z ta’siridan yoki mavqeidan foydalangan holda Inspeksiyaga moliyaviy yoki boshqa turdagi mukofot yoki uning bir qismidan foydalanmaslik.
Inspeksiya faoliyati bilan bog‘liq holda jismoniy shaxslarga to‘lanadigan to‘lovlar – xodimlar bevosita yoki bilvosita boshqa jismoniy yoki yuridik shaxs orqali biron-bir jismoniy shaxsga uni rag‘batlantirish maqsadida moliyaviy yoki boshqa imtiyozlar bermasligi, taklif qilmasligi yoki va’da qilmasligi kerak.
Inspeksiya faoliyatini olib borishi munosabati bilan tegishli bo‘lmagan to‘lovlarni olish – xodimlar bevosita yoki bilvosita boshqa jismoniy yoki yuridik shaxs orqali ularni buzishga rag‘batlantirish yoki rag‘batlantirish maqsadida moliyaviy yoki boshqa imtiyozlarni qabul qilish yoki olishni talab qilmasligi, rozi bo‘lmasligi kerak.
- Sovg’alar va vakillik xarajat
8.1. Inspeksiya xodimlari tomonidan Inspeksiya nomidan boshqa shaxslar va tashkilotlarga xayriya qilish uchun foydalanishi mumkin bo‘lgan yoki Inspeksiya xodimlari o‘z kasbiy faoliyati munosabati bilan boshqa shaxslar va tashkilotlardan olishlari mumkin bo‘lgan sovg‘alar va ko‘ngilochar tadbirlar, shu jumladan ishbilarmonlik mehmondo‘stligi uchun xarajatlar; quyidagi mezonlarga javob berishi kerak:
Inspeksiyaning vazifalari bilan bevosita bog‘liq bo‘lishi;
oqilona, mutanosib va hashamatli tovarlar emas;
xizmat, harakat, harakatsizlik, kelishuv, homiylik, huquqlar berish, bitim, kelishuv, ruxsatnoma va hokazolar bo’yicha muayyan qaror qabul qilish yoki boshqa noqonuniy yoki axloqsiz maqsadda xamkorga ta’sir ko’rsatishga urinish uchun yashirin moddiy manfaat berishni anglatmaslik;
sovg’alar yoki vakillik xarajatlar haqidagi ma’lumotlar oshkor qilingan taqdirda Inspeksiya va boshqa shaxslar uchun obro’-e’tiborga xavf tug’dirmaslik;
amaldagi qonun hujjatlari normalariga, ushbu Siyosat tamoyillari va talablariga, Inspeksiyaning boshqa mahalliy normativ hujjatlariga zid bo‘lmasligi.
8.2. Inspeksiya rasman ishtirok etadigan ko‘rgazmalar, taqdimotlar va boshqa tadbirlarda taqdim etiladigan esdalik sovg‘alari (kam baholi mahsulotlar) ko‘rinishidagi inspeksiya logotipiga ruxsat etiladi hamda tasviriy material sifatida ko‘rib chiqiladi.
8.3. Inspeksiya, Inspeksiya xodimlari va uning vakillari nomidan uchinchi shaxslarga naqd yoki naqd pulsiz, har qanday valyutada sovg‘a berishga yo‘l qo‘yilmaydi.
8.4. Shuningdek, quyidagi hollardan tashqari, sovg’a berish yoki olish taqiqlanadi:
ular biznes afzalliklarini qo’lga kiritish yoki saqlab qolish uchun uchinchi shaxsga ta’sir qilish yoki biznes ustunligini ta’minlash, saqlab qolish uchun mukofotlash va imtiyozlarni aniq yoki bilvosita ayirboshlash maqsadida amalga oshirilmaslik;
sovg’alar belgilangan tartibda, samimiy va vaqti-vaqti bilan beriladi;
lokal qonun hujjatlariga zid bo’lmasa;
sovg’alar ma’lum shaxsnini ismidan emas, Inspeksiya nomidan beriladi;
siz naqd pul yoki uning ekvivalentini (sovg’a sertifikatlarini) bermaysiz;
sovg’aning munosib sababini hisobga olgan holda, u ham tegishli vaqtda taqdim etilishi va eng kam ish haqining ikki baravaridan ko’p bo’lmagan miqdorda qimmat bo’lmasligi kerak;
sovg’alar yashirin emas, oshkora qilinadi;
Korrupsiyaga qarshi kurash siyosatiga rioya etilishi yuzasidan Inspeksiya mas’ul shaxsining oldindan roziligisiz davlat organlari yoki mansabdor shaxslarga, siyosatchilarga yoki siyosiy partiyalarga sovg‘alar berishga, shuningdek ulardan sovg‘a olishga yo‘l qo‘yilmaydi;
agar xayriya quyidagi talabga muvofiq oldindan kelishilgan bo’lsa.
8.5. Ushbu Siyosat uchinchi tomon bilan munosabatlarda odatiy va mos mehmondo’stlikni (uni taqdim etish yoki qabul qilish) taqiqlamaydi.
8.6. Mehmon qilish
8.6.1. Siz Inspeksiyaning mavjud va hamkorlarini hamda ularning vakillarini quyidagi shartlar bilan ziyofatlar o‘tkazishingiz va mehmon qilishingiz mumkin:
qabulda aniq xodimlar mavjud bolganda;
ziyofatda buyurtma qilingan narsalar miqdoriy jihatdan oqilona va ortiqcha narsalar bo’lmasligi;
agar siz mehmonlarni tegishli joyda qabul qilsangiz;
8.6.2. Qabul yoki ziyofatlar Inspeksiya faoliyati bilan bevosita bog’liq yoki ularni tushuntirish, yoki.
8.7. Bazmlar
8.7.1. Inspeksiyaning mavjud va potentsial hamkorlari va ularning vakillarini sport va madaniy tadbirlarga, jumladan, konsertlar, boshqa tomoshalar va shoularga taklif qilishga ruxsat etiladi:
davlat amaldorlari haqida gap ketganda, ular tegishli chiqishlar va hurmatli ijrochilar va san’atkorlar bo’lishi kerak;
taqdimot narxi oqilona chegaralar ichida;
bu hodisa juda munosib va odob chegarasidan tashqariga chiqmaydi.
8.8. Oila a’zolari va mehmonlar.
8.8.1. Davlat organi mansabdor shaxsining oila a’zolariga yoki mehmonlariga sovg‘alar, ko‘ngilochar tadbirlar, ovqatlanish, avia chiptalar yoki mehmonxonada turar joy taklif qilishga, agar bu haqda avval Inspeksiya rahbariyati bilan yozma ravishda kelishilmagan bo‘lsa, yo‘l qo‘yilmaydi.
8.9. Maksimal xarajat
8.9.1. Yuqorida tavsiflangan umumiy tamoyillarga qo’shimcha ravishda shuni yodda tutish kerakki, agar bu tashkilot rahbari bilan oldindan kelishilmagan bo’lsa, har bir kishi uchun eng kam ish haqining 2 baravaridan ortiq miqdorda sovg’alar, mehmondo’stlik yoki ko’ngilochar tadbirlar taklif qilish, berish yoki qabul qilish mumkin emas. Inspeksiya va Korrupsiyaga qarshi kurash xizmati, bu kabi barcha so’rovlar va roziliklarni hisobga oladi va yozuvlarni muntazam tekshiradi.
8.9.2. Agar taqdim etilayotgan sovg’a, mehmondo’stlik yoki o’yin-kulgining maqsadga muvofiqligiga shubhangiz bo’lsa, Korrupsiyaga qarshi kurash xizmati bilan maslahatlashing.
8.10. Harakatga yo’l qo’yilmasligi
8.10.1. Inspeksiya xodimi uchun quyidagilar qabul qilinishi mumkin emas:
naqd pul to’lash, sovg’a yoki mehmondo’stlikni nafaqa olish umidida yoki olingan imtiyozlar uchun mukofot sifatida berish, va’da qilish yoki taklif qilish;
davlat mansabdor shaxsiga yoki vakiliga standart tartib-qoidalarni “osonlashtirish” yoki tezlashtirish uchun naqd pul to‘lash, sovg‘a yoki mehmondo‘stlik berish, va’da qilish yoki taklif qilish;
Agar siz foyda olish umidida sizga taklif qilinayotganini bilsangiz yoki shubhangiz bo’lsa, uchinchi shaxsdan naqd pul to’lovini qabul qiling;
uchinchi shaxsdan sovg’a yoki mehmondo’stlikni qabul qiling, agar buni bilsangiz yoki shubhangiz bo’lsa, biz buning evaziga o’sha tomonni imtiyozlar bilan ta’minlaymiz degan umidda amalga oshirilmoqda;
poraxo’rlikda sherik bo’lishdan bosh tortgan yoki ushbu Siyosat talabiga binoan o’z xavotirlarini bildirgan boshqa xodimga tahdid qilish yoki unga qarshi javob qaytarish;
ushbu Siyosatda ko’rsatilgan shartlarni buzishi mumkin bo’lgan har qanday faoliyat bilan shug’ullanish.
- Hamkorlar va kontragentlar bilan o’zaro munosabatlarda korrupsiyaning oldini olish va oldini olish choralarini ko’rish
9.1. Tekshiruv quyidagi sheriklar va pudratchilar bilan biznes aloqalarini o’rnatish va qo’llab-quvvatlashga qaratilgan:
korrupsiyaga qarshi siyosatni qo’llab-quvvatlash;
ishbilarmonlik munosabatlarini vijdonan va halol yuritish;
o’z obro’siga g’amxo’rlik qilish;
yuqori axloqiy me’yorlarni qo’llab-quvvatlashni ko’rsatish;
korrupsiyaga qarshi o’z chora-tadbirlarini amalga oshirish.
9.2. Inspeksiya hamkorlar va kontragentlarni korrupsiyaning oldini olish va unga qarshi kurashishga qaratilgan dasturlar, tartib va qoidalar to’g’risida xabardor qiladi, shartnomalarga Korrupsiyaga qarshi kurash to’g’risidagi nizomni imzolash, korxonaning Korrupsiyaga qarshi siyosatini e’lon qilish va korrupsiya va boshqa huquqbuzarliklarning oldini olishga kirishadi.
9.3. Kontragentlar, ularning filiallari, xodimlari yoki vositachilari o‘z majburiyatlarini bajarayotganda pora berish/olish, pora olishda vositachilik qilish, tijorat poraxo‘rlik, mansab vakolatlarini suiiste’mol qilish, yuridik shaxs nomidan qonunga xilof ravishda haq to‘lash kabi amaldagi qonun hujjatlarida nazarda tutilgan harakatlarni amalga oshirmaydilar. davlat yoki munitsipal xizmatchining yoki sobiq davlat yoki munitsipal xizmatchining noqonuniy ishga joylashishi yoki ishlarni bajarishi yoki xizmatlarini ko’rsatishi, shuningdek korrupsiya belgilariga ega bo’lgan boshqa qonunga xilof harakat (harakat yoki harakatsizlik) uchun intizomiy, jinoiy javobgarlik, fuqarolik yoki ma’muriy javobgarlik qonun bilan belgilanadi.
9.4. Inspeksiya, uning bo’ysunuvchi tashkilotlari Inspeksiyalar va kontragentlar bir-birlarining xodimlarini har qanday usulda, shu jumladan pul mablag’lari, sovg’alar, ularga yo’naltirilgan ishlarni (xizmatlarni) tekin bajarish va bu erda ko’rsatilmagan boshqa usullar bilan rag’batlantirishni rad etadilar, bu esa xodimni mehnat faoliyatiga jalb qiladi. muayyan qaramlik va ushbu xodim kontragent va uni rag’batlantiradigan Inspeksiya foydasiga har qanday harakatlarni amalga oshirishini ta’minlashga qaratilgan.
- Manfaatlar to’qnashuvini aniqlash va hal qilish
10.1. Shaxsiy manfaatlar, xodimlarning shaxsiy manfaatlarining ularning mehnat funktsiyalariga, qabul qilingan xo’jalik qarorlariga ta’sirini cheklash maqsadida Inspeksiya manfaatlar to’qnashuvini aniqlash, oldini olish va hal qilish bo’yicha choralar ko’radi:
10.1.1. Inspeksiya xodimlari uchun o‘z xizmat vazifalarini bajarish chog‘ida yuzaga keladigan manfaatlar to‘qnashuvidan oldingi holatlarni aniqlash va hal etish tartibini belgilovchi ichki hujjatlarni ishlab chiqish va qabul qilish.
10.1.2. Barcha xodimlar ushbu hujjatlarning qabul qilinganligi va ulardagi talablarni bajarish majburiyati to’g’risida xabardor qilinadi.
10.1.3. Manfaatlar to’qnashuvini hal qilish bo’yicha ishlarni bajarishda ular quyidagi tamoyillarga amal qiladilar:
haqiqiy yoki mumkin bo’lgan manfaatlar to’qnashuvi to’g’risidagi ma’lumotlarni oshkor qilish majburiyati;
har bir manfaatlar to’qnashuvini aniqlash va uni hal qilishda Inspeksiya obro’siga oid risklarni individual ko’rib chiqish va baholash;
manfaatlar to’qnashuvi to’g’risidagi ma’lumotlarni oshkor qilish jarayoni va uni hal qilish jarayonining maxfiyligi;
manfaatlar to‘qnashuvini hal qilishda Inspeksiya va ularning xodimlari manfaatlari muvozanatini saqlash;
manfaatlar to’qnashuvi haqida xabar berganligi uchun xodimni ta’qib qilishdan himoya qilish.
10.1.4. Inspeksiya xodimlari uchun quyidagi vazifalar belgilanadi:
tadbirkorlik faoliyati masalalari bo‘yicha qarorlar qabul qilishda va o‘z xizmat vazifalarini bajarishda Inspeksiya manfaatlarini hisobga olish;
manfaatlar to’qnashuviga olib kelishi mumkin bo’lgan holatlar va vaziyatlardan qochish;
yuzaga kelgan (haqiqiy) yoki yuzaga kelishi mumkin bo’lgan manfaatlar to’qnashuvini oshkor qilish, shu jumladan, manfaatlar to’qnashuvi yuzaga kelganligi to’g’risida xabar berish va manfaatlar to’qnashuvi to’g’risidagi deklaratsiyani to’ldirish;
vujudga kelgan manfaatlar to’qnashuvini hal qilishga hissa qo’shish.
10.1.5. Ishga qabul qilishda, yangi lavozimga tayinlashda, manfaatlar to’qnashuvi holatlari yuzaga kelganda, axloqiy me’yorlarga muvofiqligi bo’yicha yillik attestatsiyalar jarayonida manfaatlar to’qnashuvini oshkor qilishning har xil turlarini belgilash.
10.1.6. Muayyan shaxslar doirasi tomonidan manfaatlar to’qnashuvi to’g’risidagi deklaratsiyalarni majburiy to’ldirishni ta’minlash.
10.1.7. Manfaatlar to’qnashuvi haqida ma’lumot olish uchun mas’ul shaxslarni aniqlash.
10.1.8. O’ziga nisbatan manfaatlar to’qnashuvi, mansublik va boshqa suiiste’molliklar mavjudligi aniqlangan shaxslar bilan shartnomalar tuzishni taqiqlash.
10.1.9. Manfaatlar to’qnashuvini hal qilish yo’llarini belgilash.
10.1.10. Manfaatlar to’qnashuvidan oldingi tipik vaziyatlarni aniqlash.
10.2. Xodim har qanday manfaatlar to’qnashuvi yuzaga kelishining oldini olish choralarini ko’rishi shart.
10.3. Manfaatlar to‘qnashuvi yoki uning yuzaga kelish ehtimoli to‘g‘risidagi xabarnoma doirasida olingan ma’lumotlar Korrupsiyaga qarshi kurashish xizmatining vakolatli mansabdor shaxsi tomonidan Inspeksiya uchun yuzaga keladigan xavflarning og‘irligini baholash va eng mos shaklni tanlash maqsadida tekshiriladi va manfaatlar to’qnashuvini hal qilinadi.
10.4. Inspeksiyada manfaatlar to’qnashuvi yuzaga kelishi ehtimolining oldini olish bo’yicha xodimlarning majburiyatlari, manfaatlar to’qnashuvining oldini olish va (yoki) hal qilish tartibi Manfaatlar to’qnashuvi to’g’risidagi Nizom bilan belgilanadi.
10.5. Manfaatlar to’qnashuvi haqidagi ma’lumotlarni oshkor qilish uchun xodimlar vaqti-vaqti bilan manfaatlar to’qnashuvi to’g’risidagi deklaratsiyani to’ldiradilar. Manfaatlar to’qnashuvi to’g’risidagi deklaratsiyani to’ldirish talabi qo’yiladigan shaxslar doirasi va manfaatlar to’qnashuvi to’g’risidagi deklaratsiyani to’ldirish davriyligi Inspeksiya rahbari tomonidan amalga oshiriladi.
10.6. Inspeksiya vujudga kelgan manfaatlar to‘qnashuvi yoki uning yuzaga kelish ehtimoli to‘g‘risidagi bildirishnoma doirasida olingan ma’lumotlarni maxfiy ravishda ko‘rib chiqish majburiyatini oladi.
- Javobgorlik
11.1. Inspeksiyaning lokal qoidalariga muvofiq ta’sir ko’rsatish korrupsiya va boshqa huquqbuzarliklar, korrupsiyaga qarshi kurash siyosati talablaridan chetga chiqish uchun javobgarlik choralari O‘zbekiston Respublikasi qonunchiligiga muvofiq intizomiy, ma’muriy va jinoiy javobgarlik choralarini, shuningdek korporativ javobgarlikka tortish choralarini o‘z ichiga oladi.
11.2. Inspeksiya korrupsiyaga oid har bir asosli shubha yoki aniqlangan fakt boʻyicha Oʻzbekiston Respublikasi qonun hujjatlarida ruxsat etilgan doirada tekshirishlar olib boradi.
- Ichki nazorat va audit
12.1. O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlariga muvofiq operasiyalarning ichki nazoratini amalga oshirish Inspeksiya faoliyatida korrupsiyaga oid huquqbuzarliklarning oldini olish va aniqlashga yordam beradi.
12.2. Korrupsiyaning oldini olish bo’yicha chora-tadbirlarni amalga oshirish maqsadida ichki nazorat va auditning vazifalari moliyaviy (buxgalteriya) hisobotlarining to’g’riligi va ishonchliligini ta’minlash hamda faoliyatning normativ-huquqiy hujjatlar va Inspeksiyaning lokal normativ hujjatlari talablariga muvofiqligini ta’minlashdan iborat.
12.3. Inspeksiyaning ichki nazorat va audit tizimini shakllantirishda hisobga olinadigan korrupsiyaga qarshi kurash siyosatining talablari:
korrupsiyaning oldini olish bo’yicha ish nuqtai nazaridan muhim bo’lgan turli tashkiliy tartib-qoidalar va ish qoidalariga rioya etilishini tekshirish;
Inspeksiya faoliyatini hujjatlashtirishni nazorat qilish;
korrupsiya xavfi mavjud bo’lgan hududlarda amalga oshiriladigan operatsiyalarning iqtisodiy maqsadga muvofiqligini tekshirish.
12.4. Faoliyat operatsiyalarining hujjatlashtirilishini nazorat qilish, birinchi navbatda, Inspeksiyaning moliyaviy (buxgalteriya) hisobotlarini yuritish mas’uliyati bilan bog’liq bo’lib, tegishli huquqbuzarliklarning oldini olish va aniqlashga qaratilgan: norasmiy hisobotlarni tuzish, qalbaki hujjatlardan foydalanish, mavjud bo’lmagan xarajatlarni hisobga olish, birlamchi buxgalteriya hujjatlari, hujjatlar va hisobotlarga tuzatishlar kiritish, hujjatlarni yo’q qilish va belgilangan muddatdan oldin hisobot berish va hokazo.
12.5. Korrupsiya xavfi sohalarida amalga oshiriladigan operatsiyalarning iqtisodiy maqsadga muvofiqligi ekspertizasi ishbilarmonlik sovg’alari, mehmondo’stlik xarajatlari, xayriya ehsonlari, davlat xizmatchilariga, tashqi mutaxassislarga haq to’lash bilan bog’liq bo’lgan holatlar – ko’rsatkichlarni hisobga olgan holda amalga oshiriladi.
masalan noto’g’ri xatti-harakatlar:
xususiyati aniqlanmagan yoki shubhali bo’lgan xizmatlar uchun to’lov;
qimmat sovg‘alar berish, transport, ko‘ngilochar xizmatlar haqini to‘lash, imtiyozli shartlarda foizsiz ssudalar berish, davlat mansabdor shaxslariga, affillangan shaxslar va kontragentlar xodimlariga boshqa imtiyozlar yoki yengilliklar berish;
vositachiga yoki tashqi mutaxassisga tekshirish uchun odatdagi to’lovdan yoki ushbu xizmat turi uchun to’lovdan ortiq miqdorda haq to’lash;
bozor narxlaridan sezilarli darajada farq qiladigan narxlarda sotib olish yoki sotish;
shubhali naqd to’lovlar.
- Korrupsiyaga qarshi kurashish sohasida nazorat-nazorat va huquqni muhofaza qiluvchi organlar bilan hamkorlik qilish.
13.1. Nazorat qiluvchi va huquqni muhofaza qiluvchi organlar bilan hamkorlik inspeksiya tomonidan e’lon qilingan korrupsiyaga qarshi xulq-atvor standartlariga real amal qilayotganining muhim ko‘rsatkichidir.
13.2. Inspeksiya huquqni muhofaza qiluvchi organlarga inspeksiyaga maʼlum boʻlgan barcha korruptsion huquqbuzarliklar toʻgʻrisida xabar berish majburiyatini oladi.
13.3. Korrupsiyaga oid huquqbuzarlik yoki jinoyat sodir etganlik uchun Inspeksiya oʻz mehnat vazifalarini bajarish chogʻida maʼlum boʻlgan maʼlumotlar toʻgʻrisida inspeksiya rahbariyati bilan kelishilgan holda nazorat va huquqni muhofaza qiluvchi organlarga xabar bergan xodimlarga nisbatan har qanday jazo choralarini qoʻllamaslik majburiyatini oladi..
13.4. Nazorat va huquqni muhofaza qiluvchi organlar bilan hamkorlik quyidagi shakllarda ham amalga oshiriladi:
nazorat va huquqni muhofaza qiluvchi organlarning vakolatli vakillariga korrupsiyaning oldini olish va unga qarshi kurashish inspeksiyasiga nisbatan nazorat faoliyatini amalga oshirishda yordam ko‘rsatish;
huquqni muhofaza qiluvchi organlarning vakolatli vakillariga korrupsiyaga oid jinoyatlarga chek qo’yish yoki tergov qilish, shu jumladan tezkor-qidiruv tadbirlarini o’tkazishda yordam ko’rsatish.
13.5. Inspeksiya boshlig‘i va xodimlari korrupsiya holatlarini aniqlash va tergov qilishda huquqni muhofaza qiluvchi organlarga yordam beradi, korrupsiyaga oid huquqbuzarliklar va jinoyatlar to‘g‘risidagi ma’lumotlarni o‘z ichiga olgan hujjatlar va ma’lumotlarni saqlash hamda huquqni muhofaza qilish organlariga o‘tkazish bo‘yicha zarur choralarni ko‘radi.
13.6. Inspeksiya boshlig‘i va xodimlari nazorat hamda huquqni muhofaza qiluvchi organlar mansabdor shaxslarining faoliyatiga aralashishga yo‘l qo‘ymaydi.
- Korrupsiyaga qarshi kurash siyosatini qabul qilish, qo’llash tahlili va qayta ko’rib chiqish
14.1. Inspeksiyada korrupsiyaga qarshi kurash siyosati O‘zbekiston Respublikasining normativ-huquqiy hujjatlariga muvofiq qabul qilinadi.
14.2. Inspeksiya o‘z vakolatlari doirasidagi boshqa mutaxassislarni ham jalb etgan holda korrupsiyaga qarshi kurash siyosatining amalga oshirilishining borishini muntazam ravishda nazorat qilib boradi.
14.3. Ushbu Siyosat talablarining bajarilishi uchun javobgarlik Inspeksiyaning har bir xodimiga shaxsan yuklanadi, agar talablar bajarilmasa, e’tiborga olinmasa, shuningdek, korrupsiya hodisasi sodir bo’lgan taqdirda O‘zbekiston Respublikasining qonun hujjatlari, ichki lokal normativ hujjatlar talablariga muvofiq choralar ko’riladi.
14.4. Inspeksiya xodimlar va boshqa shaxslarning korrupsiyaga qarshi kurash siyosatini amalga oshirishdagi kamchiliklarni erkin ko‘rsatishi, shuningdek uni takomillashtirish bo‘yicha takliflar kiritishi uchun shart-sharoitlarni ta’minlaydi.
14.5. Korrupsiyaga qarshi kurash siyosatiga o’zgartirishlar quyidagi hollarda kiritiladi:
korrupsiyaga qarshi kurash siyosati qoidalarini O‘zbekistonning korrupsiyaga qarshi kurash bo‘yicha amaldagi xalqaro qonunlariga kiritilgan o‘zgartirishlarga muvofiqlashtirish zarurati;
mazkur Korrupsiyaga qarshi kurash siyosatini amalga oshirishga bevosita ta’sir ko‘rsatuvchi Inspeksiyaning tashkiliy-shtat yoki funksional tuzilmasidagi o‘zgarishlar;
korrupsiyaga qarshi siyosatni amalga oshirish bo’yicha chora-tadbirlarni takomillashtirish.